Helsingin Energia 22.10.2013: Uusiutuvien polttoaineiden ekologinen ja sosiaalinen kestävyys sekä sähköautojen latausverkosto

Olennaisimmat päätettävät asiat Helsingin Energian johtokunnassa 22.10.2013 olivat:
– Vastaus Thomas Wallgrenin ponteen.
– Mukaan lähteminen valtakunnalliseen sähköautojen latausoperaatioyhtiöön.

Näiden lisäksi saimme toimitusjohtajan ajankohtaiskatsauksen, kuten jokaisessa kokouksessa. Ajankohtaisesta tilanteesta voidaan lyhyesti todeta seuraavat asiat.

Sähkön hinta markkinoilla (Nordpool) on ollut viime aikoina nousussa. Kivihiilen hinta taas on ollut viime aikoina laskussa. Kivihiilen hintaan vaikuttaa yleensä myös rahtikustannukset. Päästöoikeuden hinta on vaihdellut viime aikoina poliittisten uutisten mukaan. Tähän on vaikuttanut mm. päästöoikeuspäätöksen lykkääntyminen EU:ssa. Viimeaikainen päästöoikeuden hinnan lasku näyttää kuitenkin nyt pysähtyneen.

Päästökaupan hintakehitys 1Valmistelu Helsingin Energian yhtiömuodon muuttamisesta kunnallisesta liikelaitoksesta kaupungin 100% omistamaksi yhtiöksi etenee. Vaikka moni kysymys on vielä auki, niin esimerkiksi yhtiömuodon muuttaminen edellyttää jatkossa sitä, että Helsingin Energia pitää vuosittain yhtiökokouksen, niin kuin kaikki osakeyhtiölain mukaan toimivat yhtiöt. Käsitykseni mukaan yhtiötä muodostaessa yhtiölle kirjoitetaan uusi yhtiöjärjestys. Miten yhtiöjärjestykseen kirjataan esimerkiksi yhtiön tarkoitus? Onko yhtiöllä vain ja ainoastaan tarkoitus tuottaa omistajalleen – Helsingin kaupungille – mahdollisimman suuri voitto vai näemmekö Helsingin Energian toiminnalla tämän rinnalla muitakin tehtäviä? Tätä asiaa linjatessa Helsingin kuntalaisten valitsemilla päättäjillä täytyy olla tärkein rooli ja asiasta on käytävä julkista keskustelua.

Kokouksen kanssa samana päivänä julkaistiin myös osavuosikatsaus. Tulos on edelleen hyvällä tasolla ja investointien määrä kasvoi. Lisäksi Helsingin Energian ainutlaatuinen kaukolämmitys- ja jäähdytysjärjestelmä voitti syyskuussa kansainvälisen, arvostetun ympäristöpalkinnon District Energy Climate Awardin suurten järjestelmien sarjassa. Palkinnon perusteena oli Helsingin energiajärjestelmä, jossa on yhdistetty sähkön, kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen tuotanto energiatehokkaaksi kolmoistuotannoksi. Energialähteinä hyödynnetään mm. meriveden kylmyyttä, jäteveden lämpöä sekä kiinteistöissä ja konesaleissa syntyvää lämpöenergiaa.

http://www.helen.fi/tiedotteet/tiedotteet.aspx?id=524

Wallgrenin ponsi

Thomas Wallgrenin ponsi kuului seuraavasti.

“Kaupunginvaltuusto edellyttää, että uusiutuvien energialähteiden osuuden kasvaessa varmistetaan niiden sosiaalinen ja ekologinen kestävyys.”

Johtokunnan hyväksymässä vastauksessa olennaisin kiteytyy seuraavassa.

“Helsingin Energia huomioi kivihiilen hankinnassa toimitusvarmuuden, hinnan ja laadun lisäksi myös myyjän sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun edellyttämällä toimittajalta sitoutumista vähintään YK:n Global Compact -periaatteisiin. Korvatessaan fossiilisia polttoaineita biomassapohjaisilla energianlähteillä Helsingin Energia tulee noudattamaan vastaavia hankintaperiaatteita. Nestemäisille biopolttoaineille on jo laadittu kestävyyskriteerit EU:n tasolla. EU:n komissio valmistelee parhaillaan ehdotusta kiinteiden ja kaasumaisten biopolttoaineiden kestävyyskriteereiksi. Nämä kattavat kaikki Helsingin Energian käyttöön kaavailemat biopolttoaineet, mm. hake, sivutuotepuu, pelletti, biohiili, bioöljy, peltoenergia, energiakasvit ja biokaasu……”

Mielestäni jo sinänsä vähennettäessä kiviihiilen käyttöä tai jopa lopetettaessa se kokonaan, otetaan suuri askel eteenpäin sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden saralla.

Sähköautojen latausverkosto

Helsingin Energia päätti lähteä 15% osakeosuudella mukaan perustettavaan valtakunnalliseen operaatioyhtiöön, jonka tarkoituksena on kehittää sähköautojen latauspisteitä. Päämääränä on kehittää yhä laajempi latauspisteiden verkosto ja nostaa latauspisteiden käyttöastetta. Latausverkoston kehittämisen tarkoitus on mahdollistaa helpompi liikkuminen sähköautoilla yli kaupunkirajojen.

Tällä hetkellä Suomessa on noin 300 sähköautoilijaa. Hybridisaatio nähdään välivaiheena, kun tavoiteena on vähitellen lisätä sähköllä ajettavien kilometrien määrä Suomen liikenteessä. Hybridisaatiolla tarkoitetaan ilmiötä, että ensin hybridiautojen määrä kasvaa eikä suoraan siirrytä täysin ja pelkästään sähköllä toimiviin autoihin.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s